Jäsenhuone|Työhuone

Viikon kysymys

Valmentajayhdistys etsii vastauksia tiedonjanoisille valmentajille

Olemme käynnistäneet uuden jäsenpalvelun, jossa asiantuntijat vastaavat viikottain asiallisiin ja mielenkiintoisiin jäsentensä esittämiin kysymyksiin valmennuksesta.

Lähetä kysymyksesi alla olevalla lomakkeella:

 

 

Vastauksia viikon kysymyksiin:

 

Tällä palstalla eri asiantuntijat vastaavat meille esitettyihin ”viikon” kysymyksiin. Usein mitään yhtä ainoaa totuutta on vaikea löytää ja silloin vastaus on ymmärrettävä vastaajan henkilökohtaiseksi mielipiteeksi. Tämänkertaiseen kysymykseen vastaa Suomen kaikkien aikojen liigafutiksen maalitykki Heikki ”Superhessu” Suhonen, joka laukoi liigaurallaan ennätykselliset 206 maalia. Hesen vastaus on maalintekijän vastaus, koska juuri hänelle maalinteko on ollut luontaisen helppoa. Toki yleisen käsityksen mukaan kaikkia hänen alkukappaleessa luettelemia asioita voidaan junioritasolla harjoitella. Erittäin tärkeä osuus on valmentajan ”silmällä” – pelaajan auttaminen suorituksen oikeassa kohdassa! Kenestä tulee laukauksen tekniikan opettamisen jälkeen pätevä maalintekijä, onkin jo aivan eri asia. (toimitus)

 

Viikon kysymys:  MITEN OPETAN OIKEAN
LAUKAISUTEKNIIKAN / VOIDAANKO LAUKAISUTEKNIIKKAA OPETTAA ? 

Vastaus: 
Viikon kysymykseen vastaan henkilökohtaisesti- EI VOIDA ! 

Nuorelle lapselle pitää opettaa perusasiat, jalkaterän asento laukaisuhetkellä, tukijalan paikka, vartalon painopiste pallon päälle, osumakohta palloon, sisäkierre, ulkokierre jne.  Miten reagoida paikalla olevaan palloon, liikkuvaan palloon, eteenpäin rullaavaan palloon, sivulta tulevaan palloon, pomppivaan palloon, kuljetettavaan palloon ja ilmasta tulevaan palloon. 
Näitä asioita voidaan käydä valmennuksessa läpi.        

Mutta jo hyvin nuoresta pitäen pelaaja löytää itselleen oman tavan toimia myös laukaisutilanteisiin.  Pelaajan on mietittävä ominaisuuksiaan, kyettävä hyödyntämään omat vahvuutensa ja löytämään itselleen oman tavan toimia eri tilanteissa.

Jos laukaisutekniikkaa voisi kopioida, jokainen huippupelaaja kopioisi itselleen Cristiano Ronaldon vapaapotkutekniikan, Lionel Messin vaparit yli muurin tai vaikkapa Mika Ojalan loistavat vaparivedot.

Kysyin noin vuosi sitten Interin maajoukkuepelaaja Ari Nymanilta, että eikö kukaan muu voi ampua tuota Ojalan vaparia samalla tavalla, vastaus oli selkeä, ei voi !  Vaikka kuinka yrittäisi.
Viime kaudella ihastuin Turun Palloseuran Roope Riskin pelaamiseen.  Häneltä lähtee laukaus suoraan kuljetuksesta vauhdin vielä kiihtyessä.  Laukaisu on nopea ja maalivahdille odottamaton, koska lähtee niin yllättäen suoraan juoksusta.

Totta kai on perusasioita joihin on kiinnitettävä huomiota, laukaisu sivulta eteen ylös - taakse alas, tarkkuus edelle voimaa, pidä laukaus raameissa, osumakohdan tärkeys, rentous, suorituksen nopeus jne.  Mutta nämä ovat kaikki asioita, jotka pelaaja löytää omaan käyttönsä kunhan perustat on luotu kuntoon herkkyyskausilla ennen kymmentä ikäluokkaa.

Tiedän, että on paljon eriäviä mielipiteitä tässä asiassa, vastauksen annan kuitenkin viidenkymmenen vuoden kokemuksella ja paljon asiaa vuosien varrella miettineenä, pelanneena ja valmentaneena. 

Heikki Suhonen

 


 

 

KYSYMYS:
Pojat ovat 99 syntyneitä. Onko treenikuormitus 3 treeniä+peli ok? Treenin sisältö perustaito-pelit 2v2-1v1-4v4 ,maalinteko ja lopuksi teemapeli.

Moi,

Olet sisäistänyt hienosti kyseisen ikäkauden lasten ohjaamisen valmiudet. Ikäluokassa 10-14v. pelien ja pienpelien osuuden tulee olla noin 40% toiminnasta. Noin 40% ohjatusta harjoittelusta keskittyy lajitekniikoiden opetteluun ja niiden pelinomaiseen käyttöön. Omalla ajalla lajitaitoharjoittelua tehdään mahdollisimman pelinomaisesti yksin (esim. syöttö- ja laukaisuseinät) ja yhdessä parin kanssa. Fyysistä oheisharjoittelua tehdään paljon omalla keholla ja osassa pallo on mukana. Suositeltava harjoitusaika alku- ja loppuosioineen on 60´-90´minuuttia sopiviin osioihin rytmitettynä.

Välillä voit aivan hyvin muuttaa harjoituksen järjestystä ja alkulämmittelyn jälkeen pelata pienpeliä, jonka jälkeen siirtyä vasta lajiharjoitteluun.

Kilpailun ja harjoittelun suhteeseen on syytä kiinnittää huomiota, liika kilpailu vie pois arvokasta aikaa perustaitojen harjoittelulta. Sopiva suhde on ~75% harjoittelua ja ~25% kilpailua. Tässä vaiheessa on tärkeää on harjoitella kuitenkin kilpailuhenkisissä tilanteissä harjoitusten sisällä. Muista myös että harjoituksen sisälle mahtuu myös leikkimielisyyttä, mielestäni jokaiseen harjoitukseen voit yhdistää leikkimielisiä kilpailuja ja pelejä, joilla harjoituksen ilmapiiriä pystytään nostamaan helposti.

Kannusta joukkueesi pelaajia myös omatoimiseen harjoitteluun. Kyseisessä ikäluokassa olevan
lapsen tulisi liikkua 14-16h viikossa. Tästä omatoimista harjoittelua tulisi olla 10-12h.

terveisin

Lasse Keski-Loppi
Kaikki Pelaa -seuratoiminta
Palloliitto